|
Vattenjet kontra andra drivsystem
Det är mycket svårt att säga vilket framdrivningssystem
som passar en viss båt bäst. Det är många faktorer
som inverkar; båtens storlek, skrovform, motortyp, motoreffekt,
önskat fartområde med mera.
Fartområde/verkningsgrad
I fråga om bästa verkningsgrad
kan man grovt räknat säga att detta gäller:
![](Allmaenna%20bilder/DSC_0926.JPG)
- Låga farter upp till ca 25 knop:
Bästa verkningsgrad, propeller.
![](Allmaenna%20bilder/DSC_0918.JPG)
- Farter mellan 25 - 45 knop: Bästa verkningsgrad, vattenjet.
![](Allmaenna%20bilder/DSC_0916.JPG)
- Höga farter över 45 knop: Bästa verkningsgrad, ytskärande
propeller.
|
|
Fördelar och nackdelar med vattenjet
![](Allmaenna%20bilder/DSC_0940.JPG)
The Seal Carrier är avsedd för
att transportera en militär dykargrupp. Båten kan åka
planande och då drivs den med vattenjet. Men den kan även
framföras strax under ytan och manövreras då med hjälp
av två elmotordrivna propellrar.
|
|
|
|
|
Främsta fördelar med vattenjet
· Helt plan botten
utan nedstickande detaljer ger extremt grundgående. En mindre båt
klarar sig med en decimeters djup under kölen. Du tar dig fram (även
i planingsfart) där det är så grunt, att man med en vanlig
propellerdriven båt inte ens vågar sig in med upptiltat drev
i deplacementfart.
· Inget nedstickande drev som bromsar. Speciellt fördelaktigt
ju snabbare båten är.
· Extra säkerhet för människor i vattnet
nära båten, t.ex. vattenskidåkare, dykare eller badande,
eftersom det inte finns någon propeller som kan orsaka skador.
· Överlägsen manövreringsförmåga
jämfört med propellerdrift, särskilt i låg fart och
vid backning och "fickparkering" vid bryggan.
· "Nödbroms". Du kan tvärbromsa genom
att fälla ner backskopan och gasa fullt. Kanske mer en showgrej än
någon praktiskt användbar möjlighet.
· Mycket enkel konstruktion med få rörliga delar
ger hög driftsäkerhet och låga underhållskostnader.
Nackdelar
· Skräp (eller isstycken) i vattnet kan täppa
till intagsgallret.
· Om intaget lämnar kontakt med vattnet t.ex.
vid större vågor eller svall kan aggregatet suga luft, med
risk att motorn övervarvas. Risken kan elimineras med övervarvningsskydd
på motorn.
· Om aggregatet är direktdrivet från motoraxeln
utan frikoppling krävs lite speciell manövrering med backskopa
och ratt för att få båten att ligga still med motorn
på tomgång.
· Dyrare installation än inu-drev eller propeller med
rak axel. Drivlina med jetaggregat kräver att motor och aggregat
passar ihop effekt- och varvtalsmässigt. Aggregatet måste sitta
optimalt vinklat i förhållande till båtskrovet - det
går ju inte att kompensera angreppsvinkeln i efterhand som med ett
inu-drev. Undervattenskroppen på skrovet måste vara anpassat
för jetdrift.
· Kräver mer utrymme ombord. Det finns dock konstruktioner
där en stor del av aggregatet sticker ut bakom aktern.
|
|
|