Dowty Turbocraft Mk.2 tillverkad 1961

Turbocraft i originalskick (ovan) och hur den ser ut sedan den renoverats efter branden (nedan).


 

Full speed vid bogsering av vattenskidåkare, som inte fick vara med på bilden. Med enbart föraren ombord toppade båten 30 knop. När den drog vattenskidåkare låg toppfarten på ca 25-26 knop.


Det är en mäktig vattenstråle som sprutar ut ur jetpumpen. Ett uppvisningstrick som vi tonåringar roade oss med var att köra rakt in mot den långgrunda sandstranden, och några meter innan båten körde upp på land, göra en 180-graderssväng utan att dra av gasen. Stranden blev helt renspolad. Badande på stranden var inte alltid lika roade.



Vattenstrålens kraft ger en känsla av progressiv styrservo. Ju fortare man kör och ju större rattutslag man gör desto större motstånd blir det i ratten. Ger extra trygghetskänsla.


 

Renoverades efter brand

Bilderna är tagna i slutet av 60-talet eller början av 70-talet.

Övre bilden visar båten helt i original. Vindrutan och motorhuven förstördes vid en brand något eller några år efter att bilden togs. Vindrutan ersattes med en standardruta. Motorhuven fick nytillverkas.

Vid renoveringen lackades båten också om, plus att avbärarlisten, som i original var vit, ersattes med en svart list.

Dessutom lät vi sy ett kapell som man kunde sitta under. Tidigare hade båten enbart ett hamnkapell.

 

 

Perfekt för vattenskidåkning

En anledning till att vi valde en båt med vattenjet, var att den skulle vara säker vid vattenskidåkning. Aldrig någon risk att skada sig på propellern eftersom det inte finns någon.

Att den har fotgas, som komplement till handgasen, ökar också säkerheten. Släpper man pedalen går båten direkt ner på tomgång.

Jetdriften gör dessutom att ratten går till neutralläge, om man skulle råka tappa greppet. Ingen risk att båten far runt i cirklar om olyckan skulle vara framme och föraren ramlar ur.

Jetdriften ger dock även vissa nackdelar när båten används för vattenskidåkning.

En är att linan kan sugas in i jetaggregatet om man inte håller koll på var den är, t.ex. vid start från vattnet när linan ligger slak och flyter. Även på tomgång är det ett sug i intagsgallret under botten som räcker för att dra in linan.

En annan nackdel är att vattenstrålen från aggregatet kan göra att vattenytan rakt bakom båten upplevs som "knagglig" av vattenskidåkaren.

.


 

 


Dags att ta upp båten för säsongen. Motorhuven ska bort inför oljebyte och tömning/preparering av kylsystemet.

Båten har under alla år vinterförvarats under tak i vårt kallgarage. Genom att båten är så plan i botten har vi kunnat rulla den på stora fendrar. På den här bilden ser man tydligt det ringa djupgåendet. Stillaliggande sticker den ett par, kanske tre, decimeter, i full planingsfart ca 1 decimeter

 

Skeppshunden hjälper till med upptagningen