|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turbocraft i originalskick (ovan) och hur den ser ut sedan den renoverats efter branden (nedan).
Full speed vid bogsering av vattenskidåkare, som inte fick vara med på bilden. Med enbart föraren ombord toppade båten 30 knop. När den drog vattenskidåkare låg toppfarten på ca 25-26 knop.Det är en mäktig vattenstråle som sprutar ut ur jetpumpen. Ett uppvisningstrick som vi tonåringar roade oss med var att köra rakt in mot den långgrunda sandstranden, och några meter innan båten körde upp på land, göra en 180-graderssväng utan att dra av gasen. Stranden blev helt renspolad. Badande på stranden var inte alltid lika roade.
Vattenstrålens kraft ger en känsla av progressiv styrservo. Ju fortare man kör och ju större rattutslag man gör desto större motstånd blir det i ratten. Ger extra trygghetskänsla. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dags att ta upp båten för
säsongen. Motorhuven ska bort inför oljebyte och tömning/preparering
av kylsystemet.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Båten har under alla år vinterförvarats under tak i vårt kallgarage. Genom att båten är så plan i botten har vi kunnat rulla den på stora fendrar. På den här bilden ser man tydligt det ringa djupgåendet. Stillaliggande sticker den ett par, kanske tre, decimeter, i full planingsfart ca 1 decimeter |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skeppshunden hjälper till med upptagningen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |